وظایف منشی صحنه در تئاتر
 
گروه تئاتر اندیشه شهرستان شوش
تشریح عملکرد گروه

 وظایف منشی صحنه در تئاتربیا

کسی که اطلاعاتِ خاصِ هدف ها را ثبت و نگه داری می کند ، منشی صحنه نامیده می شود . او مسئول است که از تعداد ـ طولِ زمانِ هر برداشت  ، گفت و گوهای هر صحنه ، موقعیت شخصیت ها در هر صحنه و مسیر حرکتشان ، محل و موقعیتِ وسایل موجود  در صحنه  ، محل استقرار دوربین و حرکت آن و .... یاد داشت بردارد ، تا اطمینان حاصل شود  که در نماهای بعدی همه چیز در سر جای درست خود قرار دارند . این گزارش ها و یاد داشت ها ، همچنین برای مدیر صحنه هم مفید هستند .

راکورد و حفظ تداوم در صحنه جزء وظایف اصلی منشی صحنه محسوب می شود . تداوم در صحنه از نظر تماشاگر  ، احساس پیوستگی لازم بین صحنه ها ، می بایست مورد توجه قرار گیرد . بنابر این منشی صحنه به عنوان حافظه ی کارگردان وظیفه ی حفظ 12 نوع تداوم را دارد که البته به فراخور تنوع ساختار حفظ راکورها نیز در تعداد و نوع متفاوت خواهد بود .

1 ـ تداوم در داستان

2 ـ تداوم در موضوع

3 ـ تداوم در فکر و اندیشه

4 ـ تداوم در توجه و علاقه مندی

5 ـ تداوم در زمان

6 ـ تداوم در حس و حال

7 ـ تداوم در رسیدن به اوج داستان

8 ـ تداوم در تعلیق و هیجان

9 ـ تداوم در نور پردازی

10 ـ تداوم در شخصیت

11 ـ تداوم در مکان و پس زمینه

12 ـ تداوم در عمل

بنابر این برای حفظ هر چه بیشتر تداوم ، منشی صحنه می بایست پیش زمینه ای از کار سایر عوامل تولید داشته باشد . زیرا از دست رفتن راکوردها ممکن است بیننده را دچار اغتشاش ذهنی  نماید و در نتیجه از علاقه اش نسبت به برنامه بکاهد .

منشی صحنه فردی است که از مرحله پیش تولید ، همراه کارگردان است . اولین وظیفه ی او تفکیک نمایشنامه است و مسئولیت دیگر او نظارت بر تهیه می باشد و در واقع نوعی آرشیو بندی کار است . سابقه ی کار تولید نمایش در دست منشی صحنه است .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 23 فروردين 1392برچسب:, :: 12:45 ::  نويسنده : روابط عمومي گروه